Sunday 5 March 2017

double cleansing routine

orang korea memang obsessed dengan cleansing. diorang yang first cipta konsep double cleansing, mungkin.

so apakemende double cleansing ni?

basically, you cleanse your face twice, with:
1) oil-based cleanser first, then
2) foam cleanser/water-based cleanser

sebenarnya mitos yang orang pegang kuat ialah kulit berminyak = naik jerawat. sure, kalau minyak (atau lebih tepat ialah sebum) tu kotor pastu tersumbat dalam pores, memang laa naik jerawat. tapi minyak yang kita apply atas kulit tak menyebabkan jerawat. even sebum yang dirembeskan kulit kita tu untuk regulate skin moisture and form a barrier.

oil-based cleanser ni berfungsi macam makeup remover, untuk buang segala impurities atas kulit. even though aku tak pakai makeup (i finish off my routine with a bb cream and that's it), i use it supaya minyak tu boleh trap segala benda kotor atas muka dan lepas tu senang untuk dibasuh keluar.

currently i'm using this:

dah kotor sikit dah lid dia

Banila co Clean it Zero
RM 59 (without GST) for 100ml @ Hermo.my


oil-based cleanser yang ni TERSANGAT FAMOUS, seriously try laa google reviews, sangat banyak dan ramai orang masukkan produk ni dalam senarai 'holy grail' diorang (dalam bahasa pasar, omg-the-best-product-EVER-you-MUST-try-this).

senang cerita, aku pun terpengaruh nak pakai sebab famous sangat. dan sebab song ji hyo yang promote benda ni kan. aku kalah sikit dengan running man members ni.

(tak perlu cerita kot kenapa aku rasa ji hyo tersangat awesome dah laa cantik gile pastu sempoi eh kbai)

datang dalam kotak kecik macam ni
siap ada sticker yang kita boleh check untuk pastikan produk ni genuine


ada spatula, thank God

sebelum aku start berjinak dengan korean products dulu, aku celup je jari aku dalam tub macam ni (nano white moisturiser yang aku pakai dulu dalam tub jugak, tak kosser nak berspatula bagai).

tapi memandangkan sekarang aku pakai produk yang ~mahal, sayang pulak nak celup-celup je jari. nak bagi tahan lama sikit. nanti microbial contamination pulak uols.

sherbet-like consistency
warna dia actually very light, soft pink

aku tak reti nak buat reviews bagai. cuma nak cakap, orang tak exaggerate bila diorang cakap cleanser ni awesome.

dia soft, tak melekit kat muka, it is such a pleasure to rub your face with this cleanser. bila pakai atas muka yang kering, dia memang jadi serupa minyak. tapi tak susah nak dibasuh, bila kena air je dia terus emulsify and sangat senang nak bilas muka lepas tu.

i started looking forward to my evening skincare routine sebab ada cleanser ni. seriously, aku tak exaggerate. and satu lagi sebab aku suka sangat scent dia, a soft sweet smell. memula aku tak dapat detect cleanser ni bau macam apa, tapi bila tengok balik ingredient list dia ada tulis acerola, which is a type of cherry, and i guess it smells reminiscently of that.

dah ada oil cleanser yang best cenggini, aku tak rasa nak try products lain dah :P

actually banila co ada produce other versions of this cleanser, at a slightly increased price. to be honest bagi aku cleanser ni cleanser je.  sebagus mana pun claims dia, akhirnya kena wash off jugak. so pick a basic one that you really like dan simpan duit untuk produk lain yang lagi penting, like essence or moisturiser.


okay, moving on to my foam cleanser.

The Face Shop Rice Water Bright Cleansing Foam
RM 23 for 150ml @ Althea

okay yang ni aku tak beli online, aku beli kat kedai Face Shop terus. harga kat kedai RM35.90, lagi mahal tapi berbaloi sebab aku beli 150ml dapat 100ml free :D ada promo masa tu haha.




ni pun aku beli sebab terpengaruh dengan orang, tapi aku pergi test kat kedai dulu. what made me fall in love was the scent (again!). bau yang sangat soft dan calming.

pakai sikit je, it works up to a good foam lather. bilas dan boleh rasa how squeaky clean your face is.

dua-dua produk ni tak buat aku breakout. then again, aku bukan senang breakout unless tak cuci muka before tidur atau it's that time of the month -.-"


dan sebenarnya, aku masih kurang pasti apa skin type aku.. oily? dry? dehydrated? combination? susah nak determine sebab aku rasa macam semua pun ye, tapi macam semua pun bukan.

nampak sangat masih noob kan zzzzz.

No comments:

Post a Comment