Monday 15 May 2017

Perth #4 - Wave Rock, Hyden

Hari ketiga banyak habis dalam kereta je. Mana taknya, nak ke Wave Rock ni punya laa jauh, 4 jam pergi & 4 jam balik. Memandangkan kitorang nak buat keje gila, kitorang buat daytrip je pegi Wave Rock. Total 8 jam dalam kereta. Lunyai.

Kalau ada masa lebih kat Perth, boleh laa ke Wave Rock ni. Tak ramai yang ke Wave Rock sebab lokasi yang teramat jauh & takat nak tengok batu je pun. Ramai yang pergi Perth ni antara nak menuju utara ke Pinnacles atau turun ke selatan, pergi Busselton atau Albany.

Kitorang teringin jugak nak pergi Albany tu, tapi lepas dikira tolak tambah darab bahagi, cukup laa pergi Pinnacles & Wave Rock je. Albany tu jauh gile weh, dari Perth mahunya ambil 7 jam perjalanan. Kitorang ada 5 hari je kat Perth, takkan nak spend masa dalam kereta je.


Sepanjang perjalanan ke Wave Rock tu takde laa view yang cambest sangat, tapi ada masa-masanya nampak padang luas terbentang, macam dalam gambar kat atas. Nak cari canola fields tapi tak jumpa sangat. Aku pun tak tau yang kat atas ni padang apa, aku tembak je panggil wheat fields.



Masing-masing gilir-gilir drive, kecuali acik yang pakai tudung biru tu haaa. Takut katanya

Driving kat Perth ni takde masalah pun, cuma jangan speed & sentiasa laa berhati-hati di jalanraya. Perjalanan ke Wave Rock ni agak membosankan dan ada masanya speed limit 60km/h je. Disebabkan aku dulu berangan nak join team #Toretto, aku memang fail sikit ikut speed limit ni, malangnya aku laa yang paling banyak drive kat Perth. Dok tunggu jugak kot ada saman dari Perth datang ke, tapi Alhamdulillah lepas 6 bulan selesai trip tak dapat apa-apa lagi.

Jangan memain woo, saman dia kalau AUD 200 convert duit RM, tak ke menangis tak berlagu kau.

Btw on the way pergi Wave Rock ni ada tempat yang takde line internet, kekadang GPS yang disewa pun jadi bengong. So to be safe download je offline Google Maps, handphone still boleh pakai walaupun takde line insyaAllah.

Otw jumpa tasik warna kuning. Terjumpa & berhenti je tepi jalan. Nama tasik ni pun tak tahu


Junk art katanya. Pakcik belah kiri tu tunggu hujan tak turun-turun

Warna kuning ni sebab sulphur laa kan? Ke bukan?

Kawan aku insist tasik ni warna hijau & bukan kuning, aku rasa beliau ada sikit masalah buta warna

Bila nampak sign board ni legaaaa gilaaaa

Tengok laa map tu. Jauh bebenor

Nak tengok batu ni je punnn


Aku nak cerita macam mana batu ni boleh terbentuk kat tengah-tengah dunia macam ni, tapi tak ingat dah cerita dia. Aku bab geologi ni memang fail sikit. Korang google je laa ek.


Takde benda nak buat kat sini, so bergambar je laa puas-puas




Tinggi sebenarnya

Okay part ni kena cerita.

Kitorang pergi Perth ni masa end of spring, nak masuk summer dah. Tak tau pulak bila summer, lalat hurung.. mak aihhh punya laa banyak. Ye, LALAT. Aku terpaksa emphasize benda ni sebab kitorang langkah kaki keluar je daripada kereta kat Wave Rock ni, lalat terus menyerang dan follow kitorang sampai ke sudah.

Aku tak share lagi entah betapa banyak gambar yang lalat dok bertepek atas hidung, pipi, tudung dengan maha dahsyat. Ni bukan main-main punya hurung.

Needless to say, memang aku agak annoyed masa kat sini sebab tangan asyik libas lalat and tak boleh nak ambik gambar tanpa lalat. 2 jam lebih kitorang kat sini, 2 jam tu kena hurung lalat. Manusia mana yang boleh bersabar adohai.

Nasib baik takde kelambu, kalau tak memang aku faham sangat kenapa atas angkara seekor nyamuk, kelambu tu dibakar. Inikan pula dihurung segerombolan lalat. Fuhhhh.

Dam

Actually Wave Rock ni takde apa sangat melainkan batu tu. Disebabkan kitorang dah drive lama gile, takkan nak ambil gambar pastu balik je kan. So kitorang hiking kejap laa naik ke atas Wave Rock tu.

Kejap tak kejap, dalam sejam jugak laa ikut trail dia.


View dari atas






Tak tau kenapa wujud batu-batu macam ni. Dah macam tempat seru alien aku tengok



Lepas dah mengamok dengan lalat, kitorang masuk kereta (& halau lalat keluar kereta) sambil lunch dalam kereta, pack makanan siap-siap. Jangan harap laa nak ada makanan halal kat middle of nowhere ni, restoran pun aku tak nampak. Memang dead town tempat ni.

Settle lunch, kitorang bergerak ke Hippo's Yawn. Dalam 5 minit je drive dari Wave Rock, boleh je nak jalan kaki tapi kitorang tak sanggup sebab lalat.



Ambil gambar sepam dua, then ciao back to Perth.

So worth it tak nak pegi Wave Rock?

Okay je laa, kalau sanggup drive jauh. Memang takde apa sangat tempat ni, tapi nak sangat tengok batu unik tu kan haha. Dan aku rasa kitorang enjoy je hari tu, cuma mungkin annoyed dengan lalat so masa tu takde laa rasa best sangat.

Tapi serius, lepas balik dari Perth memang kitorang nak pengsan gelak tengok video yang direkod sambil dihurung lalat. Adoyai hahaha. See, benda yang tak best itu jugak laa yang dikenang.

No comments:

Post a Comment