Monday 10 October 2016

jogja trip #6 - gunung merapi

i'm on a roll today. ada sedikit ruang masa, dan berazam untuk habiskan entries trip jogja by tonight! ahahaha #bigdreams

siapa tak kenal merapi? untuk mereka yang dah matang (ahahaha) pada tahun 2010 seperti aku, korang akan ingat gunung merapi yang meletus dengan hebatnya tahun tu. ramai orang meninggal masa tu, sebab degil tak nak melarikan diri.

Malaysia takde gunung berapi, jadi kita memang takde experience dengan benda ni. i mean, korang tau ke betapa panasnya gas dan asap yang keluar dari perut muka bumi sampai boleh membunuh? ya, tu baru asap gunung berapi, dah cair kulit dan isi. belum lavanya lagi.

merapi akan meletus pada jangkaan setiap 4 tahun, so next letusan pada tahun 2018 (dengan izin Allah SWT). so nanti jangan plan pegi jogja tahun tu ye.

naik jeep yang sumpah cool. merapi yang sayup di kejauhan. awan agak tebal hari tersebut

lembah ni terbentuk akibat laluan lava beberapa tahun lepas. masa tu lavanya sampai ke satu garisan agak tinggi
yang boleh nampak kat tebing tu (dalam gambar ni tak jelas). masyaAllah banyak gile lava

sekarang dah jadi ala-ala kuari, orang ambil pasir dan batu untuk dijual

harga sewa jeep ni kalau tak silap, IDR 350,000 per jeep. boleh muat 3-5 orang, 5 orang memang hazab laa korang berhimpit sebab ada supir yang akan drive jeep tu.

actually ada beberapa jenis trip, pendek/menengah/panjang, kitorang ambil yang pendek je. yang panjang tu sampai 4 jam lamanya, malas pulak.

jalan mendaki gunung merapi dengan jeep sangat sangat bumpy, memang letih dan sakit pinggang acik. jangan lupa bawak mask sebab jalan berdebu. pakai sunglass sebab kalau tak memang habis segala debu masuk mata.

btw, merapi dari kejauhan memang nampak majestic. ya Allah besarnya ciptaan-Mu yang satu ni, menghadirkan rasa gerun dalam hati. tak dapat bayang macam mana masa merapi muntahkan lava, aku laa orang yang pertama lari agaknya.

awan cantik

bumpy ride


berhenti di rumah peninggalan yang rosak tahun 2010. kini jadi museum

sapinya pun udah tinggal tulang aja bukkk

hari tu supir kami dah explain apa yang dimaksudkan ni, tapi dah lupa. agak poetic jugak puisi tu.
macam nak kata, orang yang duduk di gunung merapi ni kental gitu.

pameran dalam rumah

orang rumah ni pernah pegi busan agaknya. aku pun nak pegiiii

sisa hartaku..
quite amazing nampak sudu pun dah lebur, semuanya hancurrrr

seterusnya kami ada berhenti di batu alien, batu yang menyerupai muka alien yang keluar lepas letusan 2010. tapi malas nak upload gambar kat situ, so kita teruskan ke bunker kaliadem.


sebenarnya betul2 kat belakang sign bunker kaliadem tu ialah gunung merapi. view paling dekat dan jelas.
malangnya awan sangat tebal tutup masa tu T.T sedihhhh tak dapat tengok merapi dekat2


bunker kaliadem ni dibuat sebagai pilihan terakhir untuk orang2 kampung kaliadem ni berlindung daripada lava. malangnya lava tu sangat panas, cecah beribu-ribu darjah celcius, dan bunker ni pulak diperbuat dari besi. mendidih laa orang2 yang berlindung dalam ni. kalau tak silap, 2 orang meninggal dunia. lepas tu bunker ni dah tak lagi digunakan.

letusan tahun 2010 memang dahsyat, asap dia sampai ke borobudur dan bandar jogja. jogja macam snow kejap masa tu akibat daripada abu. rasanya masa tu semua orang takleh pegi keje/sekolah, darurat kejap.

btw korang mesti terfikir, kenapa laa orang yang duduk kawasan merapi ni masih duduk kat sini? gunung berapi aktif yang meletus setiap 4 tahun. tak penat ke setiap 4 tahun kena mulakan hidup baru?

jawapannya: diorang sangat sayang dengan merapi ni. ni laa kehidupan diorang, tempat cari rezeki diorang. almaklumlah tanah berlava memang subur. sayang diorang kepada merapi ni memang lain macam. diorang sanggup mati sebab merapi. it's part and parcel of their life.

once upon a time, this was all lava.

oh btw, kitorang punya supir untuk merapi tour ni sangat awesome. dia sangat suka ambil gambar kitorang, especially dengan jeep beliau. tengok laa gambar2 yang beliau ambil di bawah ni:


posing habessss

merapi menjengah

gambar ni supir tu ambil jugak. lupa dah nama beliau adoi

kawasan sekeliling merapi ni memang cantik. banjaran dia panjangggg

ni haa supir kitorang yang ohsemmm. thanks incik!
nama company beliau Grinata Adventure, kalau kot nak ikut pakej beliau :D

No comments:

Post a Comment