Wednesday 18 October 2017

Hong Kong #4 - Dimsum @ Islamic Centre

Episod terakhir siri Hong Kong/Macau. Last day ni kitorang aim nak makan dim sum je kat area Wan Chai, HK Island.

Area Wan Chai & Causeway Bay ni sesuai untuk stay kalau korang berhajat untuk makan local halal food setiap hari kat Hong Kong ni, dan ada banyak tempat shopping jugak. Tapi hotel kat area sini agak pricey. Makanan kat HK ni pun perlukan banyak $$$ *nanges*. Aku banyak refer mengenai halal food kat website Have Halal, Will Travel

Last day, kitorang terus check out dan tinggalkan luggage untuk jalan-jalan dulu memandangkan flight waktu maghrib.

Ni view kat luar lif hostel kitorang. Buluh untuk construction.

Tak tahu kenapa aku obsessed sangat dengan buluh ni hahaha. Aku bukannya arkitek, engineer, or orang construction okayyy.

Camni je dia tutup weh

Okay excuse me for my weird obsession with buluh as construction material, moving on now.

Kitorang jalan kaki relaks je sampai ke Space Museum HK. Pastu jalan di pesisir laut untuk tengok skyline Hong Kong waktu siang pulak.









Hujung minggu agaknya, ramai pulak painters pacak easel kat area Clock Tower ni.


Duduk je merata mana diorang nak.


Maybe ada yang jual artwork diorang lepas siap kot. Ramai orang tertumpu kat diorang ni.

Lepas tu naik Star Ferry again untuk cross pergi HK Island. Btw kalau nak cepat, boleh je naik MTR. Aku assume MTR tu lalu bawah laut untuk cross ke seberang, sebab tak nampak pun jambatan untuk cross ke arah sana. Kereta pun akan naik ferry, atau naik jambatan yang jauh sikit. Tapi aku tak boleh bayang laa train lalu underwater, cool sangat hahaha.


Kat HK Island je ada tram yang haluihhh je camni. Tak naik punnn, jalan kaki je weh.

Masjid dan Islamic Centre.

Usually kalau travel ke mana-mana dan ada masjid atau islamic centre, aku akan try my best untuk lawat jugak. Menariknya kat Hong Kong ni Muslim community agak besar, dan aku assume majority terdiri daripada foreigners yang datang bekerja kat sini. Ramai Indonesians kat sini yang bekerja sebagai pembantu rumah, kalau terserempak memang diorang rajin tegur. Tapi bila dia realize kita bukan Indonesian dan bukan kerja kat HK, dia bye cepat pulak hahaha.

Islamic centre kat sini terkenal dengan halal dim sum kat canteen dia, terletak kat tingkat 5 bangunan ni. Bila masuk situ rasa pelik sikit sebab pemilik canteen tu Chinese non-Muslim haha. Tapi dia tulis kat situ dia serve halal food.

Dim sumssss. Ada jugak nasi goreng, mee goreng camtu

Sistem kat canteen ni memang serius confusing. Sampai sekarang aku tak pasti macam mana cara yang betul untuk order. Dan orang yang kerja kat canteen ni memang tak berapa friendly, kitorang nak order pun ambil masa 15 minit sebab kitorang confused sangat.

Senang cerita, aku rasa makanan dan minuman selain dimsum, korang kena tulis atas kertas order dia. Dimsum kena pilih sendiri dan self-service ikut apa yang available kat kaunter dia. Masalahnya nak tulis atas kertas order tu, kertas tu dalam bahasa cinaaaa. Dan servers dia banyak boleh cakap cina je. Memang terkebil laa aku dengan member aku kat situ haihhh.

Kitorang datang betul-betul sebelum azan zohor. Datang laa awal sikit, masa tu banyak dim sum dah nak habis dah. Canteen ni pun bukak waktu tertentu je, boleh refer kat website Have Halal, Will Travel tu okayy.

Yang penting, dapat jugak makan. Sedap laa jugak, boleh makan.


Siew mai

Kalau tanya aku, tekak aku prefer dimsum kat Dolly Dim Sum kat KL tu je hahaha. Dolly tu mahal gile weh, sekali makan kalau tak cecah RM90 untuk 2 orang, tak sah. Alahai. Nasib laa sedap.

Lepas makan, aku solat kat situ, siap aku jadi cranky gile. Kan aku visit HK ni masa minggu raya, so Indonesians tengah buat jamuan raya diorang. Ramai sangat manusia dan bising gile. Aku dah serabut rimas sebab jalan pun langgar-langgar orang, lepas tu diorang solat merata, susah nak jalan. Aiyoyoyo.

Dah keluar dari situ baru aku chill sikit, dan insaf kejap. Ni belum dugaan masa buat haji, dengan berjuta manusia lain yang semak kat Makkah & Madinah sana. Hmm aku memang fail kat tempat ramai orang ni, sebab tu sejak zaman uni lagi aku elakkan pergi shopping malls time weekend, unless ada keperluan mendesak. Jauh lagi perjalanan nak pergi haji ni, adohai.

Done tazkirah and self-reflection untuk hari ni.

Jalan-jalan jumpa market. Member pulak jenis tak boleh nampak buah. Hadoi

Lobster wehhh

Pau yang nampak menggiurkan

Dah lambat, balik ke hostel untuk pick up luggage, dan tunggu bas untuk ke airport. Masa tu memang cuak habis laa weh, aku blur jap nak tunggu bas kat mana, dan takut dah terlepas bas dah masa tu. Bas lambat, sampai airport lambat, ada kemungkinan yang besarrrr akan terlepas flight. Serius aku dah fikir time tu duit cukup ke tak ni nak beli tiket flight balik yang lain, hahaha.

Sempat ambil gambar otw ke airport, tu ada cable car untuk ke Ngong Ping

Kesimpulannya, we made it on time. Cuma airport HK sangat besar, kena naik train 2 kali dalam airport untuk sampai ke gate yang betul. Tapi yang bagusnya, masa check in lagi staf Airasia dah bagi map terminal & anggaran waktu untuk sampai ke gate kita, so that kita tak terlepas flight.

HK is on fire, light pollution at its best

Ada jugak tempat yang aku teringin nak pergi tapi tak sempat, especially kat HK Island: Mid-Levels Escalator, Ngong Ping (tengah renovation/maintenance kot masa aku pergi), dan HK Timesquare.

Tapi nak pergi lagi ke tak..? Honestly, tak kot. HK ni enjoyable tapi tak sampai tahap patut repeat banyak kali. The skyline is seriously awesome though, cityscape yang menepati keinginan aku waktu tu. Tapi aku hanya akan repeat kalau ada orang nak sponsor pergi lagi, hahaha.

So dalam masa sebulan lagi, I'll be leaving for Osaka. Aku masih kena update tentang Chiang Mai & Kashmir. Hopefully dapat laa siapkan before the end of this year, aminnn huhu.

Till next time, toodles!

No comments:

Post a Comment