Wednesday, 3 February 2021

Pengalaman Menghadapi Hari-Hari Pertama Lepas Bersalin

Hai! Aku ingat nak share tentang pregnancy journey, tapi tak tertulis-tulis hmmm baby pun dah selamat keluar 18.01.2021 yang lepas haha. Nanti bila-bila aku share pasal baby insyaAllah.

Aku nak share dulu cabaran yang aku lalui pada hari-hari pertama lepas bersalin. Aku share tentang awal pantang je sebab masa baby umur 14 hari, aku rasa badan dah sangat okay 😅 

Aku melahirkan anak secara normal dan ada luka episiotomy atau kena gunting laa senang cerita. Episiotomy ni sefaham aku tak wajib sebenarnya even for first time mom, tapi normal jugak untuk first time mom akan dijahit sebab koyak semasa bersalin sama ada terkoyak sendiri atau dibuat episiotomy.


1) Bersalin sorang-sorang semasa PKP

Tahan contraction sorang-sorang, bersalin sorang-sorang, handle baby sorang-sorang lepas bersalin. Aku warded kejap je, 1 malam je. Alhamdulillah yang ni tak banyak sangat cabaran bagi aku sebab memang dah tahu kena buat semua ni sorang-sorang.

Honestly it's not for everyone, ada orang sakit penat sangat lepas bersalin tu, aku pulak bila sakit je mintak ubat tahan sakit kat nurse, so sakit tu tolerable. Baby pulak tidoooo je tak banyak ragam, Alhamdulillah Allah mudahkan.


2) Nak mulakan breastfeeding

Sebab ni anak pertama, aku macam tak boleh brain sangat macam mana nak breastfeed dia walaupun aku dah belajar banyak gile tentang breastfeeding masa pregnant. Baby pulak lepas lahir akan tidurrrrrrr je especially masa 24 jam pertama tu. Aku pulak susukan baby masa dia bangun je, bila fikir balik kesiannnn baby mak dia tak terfikir untuk bangunkan baby setiap 2 jam untuk menyusu.. Nurse pulak takde yang ingatkan 😅

Tapi I don't blame myself too much, sebab kembali kepada point no 1: aku lalui semua ni sensorang dan masih letih lepas bersalin.


3) Tak reti handle anak

Anak first, again sebab aku sorang-sorang masa tu. First time tukar pampers baby, aku pakaikan pampers dia terbalik weh ahahahahaha. Masa tu pakai sample Offspring yang aku dapat, ada tulisan 'newborn', aku pulak ingatkan tulisan tu kena menghadap depan ahahaha. Ngoks jugak bila fikir balik.

Yang kesian sikit, aku lupa yang aku kena burp baby lepas susukan dia. First time dia tersedak tu betul-betul sebelum discharge, teruk gile dia menangis time tu, kesian sangat. Handle laa baby melalak sorang-sorang kat hospital tu, takde orang nak tolong wuwuwu.


4) Baby jaundice

Kisah jaundice ni panjang sikit. Aku dah anticipate yang baby akan kuning, sebab aku darah O dan hasben darah A. Tapi disebabkan aku tak breastfeed dia kerap (mungkin) masa 1st and 2nd day dia tu, berat dia drop banyak dari 3.1kg terus sampai 2.85kg hari ke-2 dia. Kesian baby sobs.

Lepas jumpa Dr kat klinik kesihatan (KK) tu, aku tekad nak breastfeed dia setiap 1-2 jam, tapi cabaran kat sini ialah dia tidurrrrrrr je tak nak bangun. Puas aku kejut dengan segala cara, baby memang tak nak bangun. Nak kejut dia je boleh ambil masa 40 minit. Jaundice baby memang letih sesangat ye, memang sangat susah nak bangun. Bayangkan badan orang lepas bersalin pun tak kuat mana, tak cukup rehat, tak boleh tidur sebab nak kena susukan baby, tapi baby pulak tak nak bangun.

Hari-hari kena pergi check KK masa ni. Hari ke-3 dia, berat makin turun ke 2.82kg. Sangat hampir 10% weight loss, kalau dah 10% rasanya kena refer hospital balik dah. Bilirubin level pun borderline je nak kena phototherapy. Dr pulak nasihat untuk tambah formula milk kalau tak mampu nak fully breastfeed. 

Mungkin niat Dr tu baik je sebab kesian kat orang lepas bersalin, penat. Tapi aku memang down laa hari tu sebab dari time pregnant memang niat nak fully breastfeed dia sampai at least setahun (aku tak aim 2 tahun punnn). Masa ni laa muncul persoalan 'cukup ke tak susu ni, baby ada minum ke tak sebenarnya, berat asyik turun'. Bersyukur sangat husband support time ni. Berguna jugak segala artikel breastfeeding yang aku share dekat dia 😂

Hari tu aku sangat gigih breastfeed dia, tapi down jugak sebab dia masih susah nak bangun. Dalam otak dah mentally prepared kalau dia kena admit ward esok harinya, tapi aku masih risau tentang susu dia sebab selagi boleh aku memang tak nak topup formula.

Hari ke-4, berat baby naik ke 2.92kg, bilirubin level pun turun. Hari yang sama jugak first time aku rasa 'milk coming in' dan dah nampak susu keluar. Aku rasa beban yang duduk atas bahu sejak beberapa hari lepas terangkat dan hilang. Hari yang sama jugak, aku kumpul susu pakai milk collector, just in case kalau baby kena warded, aku ada stok susu yang boleh bagi kat nurse nanti. Dapat dalam 2 oz macam tu je hari tu, tapi aku dah bersyukur sangat-sangat.

Fast forward, hari ke-15 baru Dr kata baby dah clear from jaundice. Takde phototherapy, tak payah admit Alhamdulillah. Berat dia pun dah exceed berat lahir dia masa umur dia 7 hari, syukur sangat-sangat. Jujurnya aku takut nak berpisah dengan baby, sebab sedih nak tinggal dia kat hospital hahaha.


5) Kena gerak perlahan-lahan sebab luka episiotomi sakittt

Aku sejenis manusia yang tak reti duduk diam, jalan masa pregnant pun laju gila sampai orang asyik marah, so bayangkan laa lepas bersalin tetiba kena paksa diri slow down. Aku pulak nak bergerak pantas sebab hari awal-awal tu setiap hari kena pergi KK, nak breastfeed lagi bila budak ni menangis. Tapi memang sakit laa luka episiotomi tu, hampir 10 hari jugak aku ambil painkiller untuk keep the pain under control.

Selain tu, nak duduk sangat seksa ye. Tak boleh put pressure dekat luka tu, sakittt. Part ni yang paling aku tak suka sebab duduk tu sangat basic ye, takkan nak berdiri 24 jam. Selain dari tu, alhamdulillah aku tak rasa sakit masa nak buang air, ada yang kata nak buang air tu sakitttttt sangat.


6) Tangan lenguh

Yang ni terpaksa masukkan sebab aku tak prepare langsung untuk tangan lenguh hahaha. Awal-awal bersalin tu dengan tak pandai menyusu lagi, kena ampu berat baby entah berapa jam sehari, end up lengan aku memang sakit lenguh longlai. Sampai satu hari tu aku bagitau hasben untuk handle angkat baby bila bukan wajib untuk aku pegang baby, dan aku belajar position yang betul masa susukan baby (dah belajar pun teori tapi nak buat praktikal tak mudah ye, dengan baby menangis nak susu dan kau pun desperate asalkan baby dapat latch). Lepas tu baru okay dan lengan aku tak rasa macam nak tercabut dah.

Aku ingat lagi hari ke-3 or hari ke-4 lepas bersalin tu aku bagitau hasben, bangun pagi je aku rasa macam badan aku baru lepas dilanggar lori. Segala tempat sakit dan nak bangun dari katil pun payah. Aku pun tak tahu macam mana aku nak handle hari-hari pertama tu kalau takde hasben yang supportive dan penyabar.


7) Takde confinement lady

Aku dah plan nak ambil confinement lady untuk seminggu, lepas tu PKP. Terpaksa cancel. Jadinya aku serupa macam tak berpantang laa, takde nak merasa bertungku bertangas semua tu. Mak aku tak reti nak jaga orang berpantang ni, dan aku pun tak expect mak aku untuk jaga aku sebab dia masih kerja walaupun WFH. Kesiannn mak aku, hari-hari dia masakkan untuk aku pun aku dah syukur sangat.

Tapi kalau boleh, next time kena ambil laa orang jaga masa pantang ni. Yang aku rasa ralat sebab aku tak reti nak jaga luka episiotomi tu (walaupun dah baca cara nak jaga luka, tapi ada jugak benda yang aku tak tahu dan takde orang yang ingatkan), end up luka tu infected masa hari ke-11. Aku nanges sungguh-sungguh masa tu sebab takut kena jahit balik. End up pergi klinik, Dr bagi antibiotik je. Takde sebut pun pasal jahit balik, aku je yang takut seriau huuuuu.

Jangkitan luka tu ada tahap keseriusan dia, level aku mild je laa kot sebab aku takde demam takde sakit apa, cuma nampak luka tu tak cantik. Kalau teruk memang ada je yang kena jahit balik 😭


8) Bleeding nipples/perlekapan yang salah

Yang ni aku tak pasti TMI ke tapi aku share je laa sebab it's a big part of my experience. Iya, sangat sakit nak menyusu bila berdarah macam tu. Siap ada sekali tu baby jeluak keluar darah, aku dah nak panic tapi bila aku Google and bukak group breastfeeding kat Facebook, benda tu ada je berlaku especially bila nipple berdarah dan baby telan darah.

Masalah utama kenapa boleh berdarah ni ialah dengan lekapan baby atau latch sebenarnya. Aku try tanya Google (Google is my best friend nowadays), sama ada boleh untuk aku pakai nipple shield atau pam dulu dan sebagainya, sebab sakit gile weh nak menyusu, memang ketap gigi tahan sakit. End up memang takde solution quick fix, kena teruskan menyusu dan usaha untuk betulkan latch. So that's what I did.

Alhamdulillah sebenarnya bleeding nipples ni tak ambil masa yang lama nak resolve, dalam 2-3 hari dia akan jadi macam darah beku dan scabbing camtu. Sipi lagi hari tu nak jadi cracked nipple sebenarnya - yang ni lagi seram. Aku rasa nipple cream yang aku pakai every time lepas menyusu pun sangat membantu (aku pakai Medela Purelan, selain dari tu boleh try Lansinoh jugak - anything yang pure lanolin should help).

To be honest aku masih struggle dengan latch dan masih tak dapat enjoy breastfeeding. Orang kata rasa oxytocin flow masa menyusu, rasa happy & sayang sangat kat baby - tu semua aku tak dapat rasa lagi. Walaupun dah tak sakit macam gile masa nak latch, tapi masih sakit laa especially masa lepas menyusu.

Yang part ni aku nak sabarkan je dan harap sakit tu akan hilang dalam masa 2-3 bulan. Kalau tak hilang jugak, aku plan nak jumpa lactation consultant/counsellor bila-bila PKP dah reda nanti. Hopefully aku jumpa laa cara untuk enjoy breastfeeding journey ni nanti, insyaAllah aminnn.


Okay aku rasa sampai situ dulu kot sharing aku, ni pun dah sangat panjang. Aku tekad nak tulis sebab experience lepas bersalin ni lagi memenatkan dan sedikit traumatizing bagi aku compared dengan pregnancy dan bersalin haha. Just in case kalau lagi setahun gatal rasa nak ada baby lagi, aku boleh baca balik entri ni dan insaf sekejap haha. Jaga newborn ni penat wehhhhhh!

Anyway, I keep reminding myself, the days are long, but the years are short. Kejap je lagi budak ni besar, pastu aku akan rindu these moments pulak. Bertabah dan bersabar laa harungi hari demi hari yeeee! InsyaAllah.

Saturday, 28 November 2020

New mom-to-be.

To be honest, aku dah lama nak jadi mak budak lol. Sejak aku di bangku sekolah lagi, cita-cita aku ialah nak ada anak sendiri & family yang bahagia.

Tapi bila aku nak berkahwin, aku plan nak honeymoon setahun dulu. Jalan-jalan dengan husband, bercuti luar negara berdua, berkenalan since aku tak sempat 'bercinta' dengan husband lama-lama, so aku rasa aku nak spend time berdua dulu sebelum bertiga. Awww sweet nya plan aku masa tu lol.

Then, tetiba COVID-19 datang.

Kitorang kahwin mengejut, awal daripada tarikh yang sepatutnya sebab gomen announce PKP. Haaaa takut sangkut tak boleh kahwin hahaha. Majlis kahwin aku pun postpone sampai sekarang tak buat lagi.

Aku kahwin bulan Mac. Bulan Mei, UPT naik double line.

Mana plan asal nak berdua setahun tu? Ahahaha aku bagitau husband, memandangkan plan tu cancel, kita try for baby terus laa. Perfect time nak grow a baby in tummy ni since kita pun tak boleh pergi mana-mana.

Gittewww pemikiran aku lol. Dan Alhamdulillah, Allah bagi rezeki awal.

Anyway, habis cerita tu.

When I became pregnant, macam biasa as an excited new mom yang ada banyak masa kat tangan (compared to nanti bila dah ada anak), I started googling and reading and studying everything.

Banyak benda yang aku dah baca dalam masa 6 bulan kebelakangan ni. Of course, baca sesuatu tak sama dengan melalui sesuatu, tapi aku suka untuk lebih bersedia (however little) nak menghadap kehidupan yang akan totally berubah lepas ni.

Ni list senarai benda yang aku sedang/sudah/kena baca:

Pregnancy

  • Check-up klinik - what to expect
  • Apa simptom normal dalam setiap trimester
  • Bila kena pergi hospital
  • Apa yang boleh dimakan & tak boleh dimakan
  • Vitamin tambahan apa yang perlu ambil
  • Kegel exercise
  • Perineal massage - untuk kurangkan koyakan ketika bersalin
  • Amalan ketika mengandung

Bersalin
  • Apa tanda-tanda bersalin
  • Proses bersalin - ada 3 stages of labour
  • Apa tanda-tanda yang memerlukan C-section
  • Kaedah yang ada untuk mengurangkan sakit contraction
  • Doa/ayat Quran yang boleh dibaca untuk kurangkan sakit contraction
  • Breathing technique
  • Cara meneran

Alternatively boleh join Antenatal Class untuk persiapan bersalin, aku plan nak join kelas di Andorra bulan Disember ni, tapi malangnya aku rasa kelas antenatal dia semua cancel lepas kes COVID naik mencanak.

Breastfeeding

To be honest, breastfeeding ni ceritanya sangat panjang & sangat overwhelming. Rata-rata kita ingat it's natural, baby keluar terus pandai menyusu rupanya TAK ye. I won't even try to list down things to read sebab BANYAK SANGAT. Ramai yang fail breastfeeding sebab kurang ilmu dan pengalaman, belum cerita yang tertekan waktu berpantang sebab isu breastfeeding.

Lagi mudah untuk aku suggest, korang join laa mana-mana breastfeeding class SEBELUM baby lahir, especially kalau plan untuk menyusu badan sepenuhnya. Aku join kelas Antenatal Breastfeeding Workshop, online je oleh Dr Nurhaya. Ilmu & support yang diterima sangat berbaloi dengan harga kelas, as compared to bila aku try belajar sendiri-sendiri dekat Google & Facebook groups yang akhirnya memeningkan otak aku sendiri.

Lepas habis tempoh kelas antenatal bf tu, aku dimasukkan dalam Facebook support group. Yang aku tak sangka & sangat bersyukur ialah Dr Nurhaya kemudiannya ada buat satu kelas live dengan Dr Rohayu, pakar O&G. Dr Ayu ni terangkan pulak tentang proses bersalin & what to expect. Lepas ni akan ada satu kelas live lagi tentang Caesarian section pulak. Kiranya aku tak dapat pergi kelas antenatal tu, diganti sedikit laa dengan kelas online ni tanpa perlu bayar apa-apa extra lagi dah. Bersyukurrrr sangat.

Okay sambung sikit lagi:

Early childhood development
  • Cara nak jaga/soothe baby masa umur 0-3 bulan: sangat recommended untuk follow FB page Baby Language. Boleh juga baca buku Happiest Baby on The Block by Harvey Karp
  • Parenting style - buat masa sekarang aku baca & focus on Positive Parenting
  • Montessori education - yang paling buat aku tertarik, komponen penting yang boleh dibuat di rumah ialah practical life skills
  • Buku untuk education baby
  • Toys untuk merangsang development baby
  • Kesihatan & keselamatan baby - aku baru beli Ebook Formula Kecemasan untuk Si Kecil, baru je launch, ditulis oleh 3 doktor/MO kanak-kanak

Ni baru part knowledge/benda yang perlu dibaca, itupun belum complete lagi. Belum bahagian barang yang perlu disediakan untuk menyambut bayi haha. Lagi-lagi first time mom macam aku ni, semua benda aku nak kena baca & prepare.

Anyway untuk barang baby, bagi aku dua ni penting untuk dibaca:
  • Pemilihan carseat - please jangan pilih yang murah-murah je, especially kalau berulang-alik jauh dengan anak hari-hari (aku bakal drive sejam sehari dengan baby nanti). Tambahan jugak, sila belajar cara yang betul untuk pakaikan anak carseat, sebab kalau setakat ada carseat tapi pemakaian salah, anak masih tak selamat ye kalau berlaku kemalangan. Sangat-sangat penting dan sila make sure ada carseat sebelum baby lahir pun.
  • Cara babywearing yang betul - ni untuk mereka yang nak beli carrier untuk bawak anak jalan-jalan. Sila beli carrier yang ergonomic/hip-healthy, hipseat carrier yang banyak dijual tu tak sesuai untuk tumbesaran tulang/posture anak & jugak tak selesa sebenarnya untuk parents pakai.

Okay tu je laa setakat ni, ini pun dah panjang sangat. Maybe dari masa ke semasa aku slow-slow share apa yang aku tahu, especially lepas dah praktiskan kat baby sendiri (nanti kena kecam pulak, eleh belum ada anak belum rasa belum tahu laa huahua). Banyak info-info ni boleh Google, join FB group, follow FB page, follow IG dan Telegram group yang berkaitan, selain join online course/beli buku.

Ilmu tu ada merata luasnya, zaman sekarang ni di hujung jari je. So belajar laa supaya kita boleh jadi ibubapa yang lebih bersedia insyaAllah..

Doakan aku ye, lagi 2 bulan nak bersalin ni, tak tahu nak explain feeling nervous dan excited ni aaaaaaaa. Okbai!

Sunday, 23 August 2020

Life update

Ya Allah lamanya tak bukak blog. Selama ni membebel kat twitter je.

Now I'm married and pregnant (18 weeks today!), rasa macam banyak benda yang nak dibebelkan dan rasa better tak cerita kat Twitter 😅

Takut orang condemn 'eleh baru je kahwin, cakap je banyak kau tunggu laa setahun dua lagi' 'eleh baru je pregnant, cerita cam best je, nanti anak dah keluar kau tahu ler'

Aku tak pasti laa orang ingat bila aku baru kahwin aku baruuuu terfikir benda-benda pasal alam perkahwinan dan parenting ni ke haha. Truth be told being married was one of my 'ambition' masa sekolah menengah dulu, then selepas uni dan kiciwa bercinta aku malas nak fikir sangat dah.

Tapi kalau Tuhan dah kata jodoh, siapalah boleh menghalang kuikuikui.

Anyway, lepas ni aku rasa aku nak start sharing balik apa yang aku belajar. Aku tahu aku tak cukup belajar lagi and experience-wise memang zero habis laa, so aku boleh share teori je. Tapi aku rasa, better laa belajar teori dan ada ilmu untuk digunakan insyaAllah bila tiba masanya daripada tak belajar apa-apa langsung.

Of course apa yang aku share nanti tak boleh nak apply pada semua situasi, as we know every marriage is different, every child is different. Manusia ni kompleks dan apa-apa yang berkait dengan soal manusia takde one size fits all.

Tapi, aku share je laa apa yang aku belajar ye.

Harap tak dimaki atau dicerca 'perasan best' kat sini lol. Aku takde niat nak condemn sesiapa. Most of the time aku menulis (tak kisah di blog, FB, Twitter, IG etc) semua untuk puaskan hati sendiri je dan takde halakan ke siapa-siapa.

Maybe next post aku cerita tentang persiapan menyambut baby in terms of physical, mental, emotional, financially insyaAllah.

For now, aku nak sambung study dulu haha.

Wish me luck!

Wednesday, 21 August 2019

Content.

It has been a whirlwind.

Early this year I had both feet firmly on the ground, and now.. I wouldn't say I'm on cloud nine, but I guess I could say that the future that I've dreamt of is starting to take shape.

It has been a crazy rollercoaster ride.

I find myself smiling for no reason again.

I find it crazy that the cumulation of my years has come to this.

But at the same time, I know that I have matured somehow because I have not lost my sanity. I can carry my hopes and dreams and prayers and also truly believe that Allah will guide me along the way and Allah will only give what's best for me.

Also, if He doesn't give me this, imagine what better option He has in store for me..? That thought, in all honesty, is what's keeping me giddy with excitement.

I know the road along the way will be tough. And I will cry every now and then. But I guess I find peace and strength in that too.

I pray that Allah keeps my heart where it currently is, or even if it changes, it changes for the better. It has been short but a powerful lesson. Alhamdulillah <3

Monday, 5 August 2019

Feelings

Lama tak update blog, in Malay some more. But I need an outlet to write that is not Twitter. Some place yang sangat jarang orang stumble upon.

Excuse my rojak language but this is one post I don't want to proofread too much.

This has been quite a day. My morning was spent feeling empty inside and trying to get rid of the feeling. Trying to psycho myself into doing work and despite my brain being unable to function with the awful hollow feeling, I got some work done. So yeay me.

Why the awful hollow feeling...?

Because I'm trying to empty myself of feelings. So I don't feel hopeful. Or desperate. Or falling into something which I don't have control over.

Because demmit I need some amount of control for the next 2 weeks or so.

By evening that awful emptiness disappears from the core of my body - I did some more work that managed to distract me and finally forced myself to eat something substantial and also, got mad over HLP application - so I managed to feel like myself again.

Except there's still that lingering feeling, like there's a hole in my heart.

I have never felt like this before. Ever.

And here I thought feeling butterflies in my tummy and a fluttering heart is something like a malady, or maybe even a nightmare.

I felt zero butterflies. Zero flutters.

Only a sense of complete serenity. Comfort, like coming home to someone you have long missed.

This is getting quite cheesy. And this is why I need to pen this down.

Hopefully, if I can get it out of my system and see it in written words like this, I'd see just how ridiculous it sounds. And laugh at myself for being so melancholic.

So far it's working.

I am kinda proud of myself for having such control. 5, 6 years ago I could never have done this.

Maybe time does teach you a thing or two.

And thank you Allah, for this relief and respite you gave me. It is still astounding how quickly He answers my doa. Each and every one of them.

After all, He knows best. I regret nothing and I am grateful for everything.

Alhamdulillah ❤️

Monday, 18 March 2019

Learning Korean (한국어를 배우기) #1

Wow. It's been 7 months since I last updated this blog.

Life got in the way, I literally don't know what to say, bla bla bla.

Now I get to a point where I need to update this blog again - to track my progress.

Anyway - update.

I've been able to read í•œê¸€ (Korean alphabet/writing system) since 2015... I think? That was when I first visited Seoul. I bought a Korean language book with the full intention of learning the language before going - back then I have never even watched a Korean drama, not even Running Man, lol.

I only remember learning the alphabet on the actual plane to Seoul, and by the time I touched down, I sorta can read the language. Read, by slowly spelling the characters, and yes I was still bad at pronouncing them.

The Korean alphabet is really not hard to learn - like I did, you can learn it on the flight to Seoul itself (like a 7-hour journey from KL). But reading with the correct pronunciation, boy.. You're going to need a lot longer than that to be able to say things properly.

Why..? Well, let me just say the Korean language is very logical and yet it has its own crazy rules.

I guess, we must've felt the same way when we first learned English.

And that thought exactly, is what is keeping me motivated/determined to learn the language. Because I did learn a second language, didn't I..? And I consider myself fairly fluent in English.

Why I chose Korean as my 3rd language?
- Because I already learned to read the alphabet
- Because out of the 3 character-ish languages (Korean, Japanese, Mandarin), Korean is widely considered as the easiest
- Because I think the language is the cutest, seriously lol

And also.. I think the learning materials for Korean is easier to find than Japanese (hello Kdramas!). And I already tried to learn Mandarin in my university year once and dropped the class before the semester finishes lol. I felt it was THAT hard.

I've been keeping at my Korean lessons for the past month. I think I'm doing okay...... The lessons are getting harder and my brain is so scrambled from trying to learn to read, memorizing new words, understanding new sentence structures and word conjugations, and trying to pronounce things correctly with the confusing k kk gg omg.

Hangeul, if anyone's interested.

But hey, at least I'm quite lucky in the sense that when I'm tired from studying, I get to just watch whatever Kdrama or Running Man and consider that my learning session lol. And more often than not, I do learn something still, even just passively.

Maybe I'll share how I've been learning Korean.. It has not been an easy journey so far but I don't want to be a quitter (I've already quit at least 3x trying to learn the language before this zzz), so I'm keeping at it.

I really hope I can make somewhat a good progress.

Now what I really need is a proper teacher to correct my pronunciations.........

Till next time. Bye!

Wednesday, 22 August 2018

Kashmir in Spring #4 - Saffron, Pahalgam, & Mini Switzerland

Selamat Hari Raya! Tengah makan daging korban ke tuuuuuu :P

It's getting harder and harder for me to finish this travel series adui.

I will type in rojak Malay-English laa ye. I can't for the life of me paksa diri taip completely Malay or completely English.

So sambung from last entry, we checked out from out houseboat in Lake Nigeen and said our goodbyes to babuji, and off we go to Pahalgam.

Trying to get that perfect picture on shikara is actually quite tough

The snow-capped mountains from afar

<3

My partner in crime.

Ramai pakcik shikara yang datang nak menjual. Ada yang jual bunga, nak promote gambar diorang,
nak offer ambil gambar kita, jual souvenirs. Macam-macam.

On the way to Pahalgam, berhenti sini cari saffron.

Rustic

Saffron

Tuesday, 21 August 2018

5 Korean skincare methods

Okay, so in this entry aku nak share Korean skincare methods yang aku tahu atau pernah try. Weehuuu.

Methods dalam entry ni lebih kepada cara nak guna skincare, bukan tentang brand apa yang famous atau ingredient apa yang effective. Yang tu maybe aku akan share di lain entri (kalau ada masa T.T)

1) 4-2-4 Cleansing Method

First ever method yang aku jumpa. Method yang diamalkan Bae Suzy (Korean actress & singer) untuk betul-betul bersihkan muka. If you guys tak tahu, cleansing ni sangat penting dalam Korean skincare philosophy. Kalau tak bersihkan kulit betul-betul, pores boleh tersumbat & whatever serum/actives yang kita apply lepas tu pun tak boleh absorb dengan cemerlang. That's why cleansing is very important. Beza kan dengan Malaysians, asyik nak cari serum yang best je untuk fix all skin issues, patutnya fix your cleansing first! :P

What you need: oil cleanser & any kind of water-based cleanser

How to do it:
1) Massage cleansing oil kat kulit selama 4 minit
2) Tanpa membilas, apply water-based cleanser directly atas kulit selama 2 minit
3) Basuh muka selama 2 minit dengan air suam untuk remove both the cleansers, lepas tu bilas lagi dengan air sejuk selama 2 minit untuk 'improve blood circulation & complexion'

Bonus: how to massage your skin. Source: Google.

Did I try it: hell no. Ain't nobody got 10 minutes just to wash your face ahahaha

Recommended?: Maaaaaybe untuk orang yang pakai heavy/thick makeup. Otherwise, just normal double cleansing without the fancy 4-2-4 method will already work wonders.


2) 7-Skin Method

Skin ni bukannya bermaksud kulit tau. Di Korea, 'skin' merupakan nama lain untuk toner. Ye, Koreans ni memang pelik sikit. Sama laa dengan Japanese pun, diorang tak pakai term toner.

Mini glossary:
Malaysia & the rest of the world: toner
Korea: skin
Japan: lotion

Padahal semuanya texture yang sama, iaitu seperti air ('watery'). Dari segi function, toner ni ada pelbagai function actually, nanti kat entri lain aku cerita T.T but in this method, skin atau toner yang digunakan ialah jenis hydrating toner.

Sunday, 6 May 2018

Kashmir in Spring #3 - Hazratbal & Sonamarg

Sambil dengar lagu Janam Janam, trying to pick up mood untuk sambung cerita kat Kashmir haha. (KPI: habis cerita Kashmir sebelum masuk Ramadhan).

3rd day in Kashmir, kitorang nak pegi Sonamarg - the 'Meadow of Gold'.

Pakcik sempat sengih orang nak ambil gambar dia

Kitorang singgah ke Masjid Hazratbal dulu, kat bandar Kashmir je lokasi dia. Aku dok google, Wikipedia kata kat sini tersimpan rambut Nabi Muhammad SAW. Wallahualam, kitorang tak tengok pun & masa kat sana tak tahu menahu pun.

Side mana yang boleh masuk pun ku tak tahu laa. Kitorang tak masuk pun.


Hazratbal


Kat sini banyak burung merpati, lelaki tu tengah bagi burung makan



Tuesday, 1 May 2018

Kashmir in Spring #2 - Nigeen Lake, Gulmarg, Apharwat Peak

Disebabkan esok cuti dan bilik aku panas gile takleh nak tido, aku pun gigihkan laa diri untuk update cerita Kashmir ni. Fuhhh.

Entah kenapa masa kat Kashmir ni, either orang lain on time or kitorang yang awal sangat. Bangun pagi, breakfast - menu tetiap pagi sama je, ada roti, telur dadar, bubur nasi, and amende lagi, lupa dah - sempat laa lepak-lepak kat anjung houseboat ni sementara menunggu group lain.

Kitorang actually ada 2 van je - group Zul & group Udey. Aku ikut group Zul, kitorang total 10 orang je termasuk Zul. Group Udey memang full 16 orang satu van tu.

Aku ingat lagi second day kat Kashmir ni, aku nak iron tudung waktu pagi, boleh pulak iron tak panas, suam-suam kuku je. Aku dah sakit kepala memikirkan travel iron aku rosak ke apa ke, rupanya ada masa-masa tu dia auto-off elektrik. Aduyai.

Dah pening nak pakai tudung camane, memula nak recycle je tudung semalam. And then lepas breakfast dah pukul 7 lebih, baru dapat elektrik balik. Cepat-cepat aku balik bilik & gosok tudung.

Nyaris kena pakai tudung semalam. Kalau tak, takde laa aku sengih cenggini.

View Nigeen Lake di waktu pagi

With geng houseboats Islamabad. Best buat kawan baru kat sini, semua boleh masuk.

Boleh naik roof houseboat huhu

Cantik k design houseboat ni, tolong laa paham

On the way to Gulmarg, merata-rata mustard fields

Monday, 23 April 2018

Kashmir in Spring #1 - Houseboat, Gardens, & Tulips!

Entri ni dah terperuk setahun lamanya. So aku upload gambar laju-laju sambil tak nak fikir banyak. Fokus nak update cerita je hahaha. Sedih tau jalan jauh-jauh pastu make such beautiful memories tapi aku tak cerita kat sini, nanti aku lupa.

Yes, I am a goldfish. Pelupa makan banyak sangat semut. Sekian.

Itinerary penuh & bajet ada kat entri tahun lepas, sila klik sini.

Trip to Kashmir, bergerak siang, sampai kat Delhi awal pagi, sempat tido kat Delhi airport jap sementara tunggu flight ke Srinagar, Kashmir waktu pagi. Ye sangat penat. Tapi sekali-sekala tido airport, apa salahnya ehehe. Celik mata je rasa macam semua orang pandang, nasib baik ku tido sopan jer #taktipu.

View dalam flight ke Kashmir, Delhi-Kashmir flight sejam je pon, tolong laa jangan tido

heart eyes

Mustard fields

Okay bila flight touch down je kan, korang boleh dengar ketak ketap ketak ketap orang India bukak seatbelt asdfghjkl. Siap ada yang dah bangun padahal flight baruuuuu je touch down. Sampai pramugara dia kena naikkan suara 'SIR PLEASE SIT DOWN UNTIL THE FLIGHT HAS STOPPED' astaghfirullah first time aku tengok behaviour camni.


Kecik cenonet je airport ni weh

Kat airport ada guide pick up naik van, pastu bergerak ke Nigeen Lake. Bermalam kat houseboat dulu first day ni.

Nak pergi houseboat naik ikut shikara (sampan) ni 

Monday, 12 February 2018

My latest skincare routine

Macam biasa laa, aku tengah dalam proses nak upload gambar travel yang banyak tak terkata tu, so in the meantime update benda simple dulu, like my skincare routine haha.

Actually there's nothing simple about my routine, especially untuk orang yang tak kisah sangat pasal skincare ni. So far I think I have close to 15 steps and more than 25 products..? Tapi of course laa aku tak pakai everything at one time.

So, for starters:
My skin type - still trying to figure this one out, tapi aku rasa combination skin. Oily on T-zone mostly waktu siang, dry everywhere else especially on chin area
Skin concerns - redness, occasional acne, enlarged pores, dark circles, under eye wrinkles

These are my latest skincare steps:

1) Oil cleanser

Kose Softymo Speedy Cleansing Oil

Beli kat Japan dalam 550 yen, tak sampai RM25. Cleansing oil pakai for PM routine je. Does its job well, aku suka pakai oil dalam pump bottle, senang. Cleansing oil takyah beli yang fancy fancy sangat huahua.


2) Low pH foam cleanser


Hada Labo Gokujyun Hydrating Face Wash

Pun beli kat Japan, tak sampai RM20 pun bila convert. Kat Watsons/Guardian pun ada, dalam RM30 kalau tak silap, kalau tengah sale lagi murah. pH 5.5 so it's gentle to skin, sesuai laa untuk orang kulit kering macam gurun Sahara ni haa.


3) pH adjusting toner


Cosrx AHA/BHA Clarifying Treatment Toner

pH adjusting toner ni untuk turunkan pH level kulit dan sediakan kulit untuk terima actives. But this one aku pakai every day sebab AHA/BHA content dia tak tinggi pun so quite gentle for everyday use. Baru je beli, ~RM48 from Hermo, pakai pun tak sampai sebulan lagi.

Monday, 23 October 2017

The amazing BHA

So, last entry aku dah cerita tentang AHA, now let's move on to BHA.

Aku memang happy dengan effect yang aku dapat dari AHA - brighter skin, whiteheads cepat hilang, dan kalau ada PIH pun aku cuma perlu bersabar dan dia akan hilang jugak akhirnya.

Sebab itu laa kata kunci bila pakai acids ni - SABAR. Kalau gopoh gapah nak instant results, takut kulit jadi overexfoliated nanti.

Tapi kalau aku cakap kena bersabar, kenapa aku gigih nak tambah BHA, which is another type of acid, dalam routine aku?

Sebab BHA ni lain dengan AHA.

What is BHA?
- beta hydroxy acid, ada sejenis je iaitu salicylic acid/salicylate
- BHA ni oil-soluble, so dia boleh penetrate into deeper pores dan cleanse out pores
- BHA lebih mengeringkan kulit when compared to AHA

Dan aku mula pakai BHA sebab
1) walaupun aku takde blackhead (aku rasa laa lol), tapi sebaceous filaments memang ada especially kat area hidung & dagu
2) nak kurangkan pore appearance kat area hidung & pipi

Bila pores bersih, dia tak laa nampak obvious sangat, dan seterusnya kulit pun nampak halus mulus. Tapi nak hilangkan pores 100%? Impossible! Sebab kulit kita memerlukan pores untuk buang sebum & peluh. What we can do is minimize their appearance by keeping them clean.

Enlarged pores, annoying tau. Gambar hasil carian Google.

Beza sebaceous filaments dengan blackheads. Gambar hasil carian Google.

Sebaceous filaments (SF) ni normal, tapi orang selalu confuse dia dengan blackheads. Basically blackheads ni ialah sejenis jerawat, tapi sebaceous filaments ni bintik hitam yang normal. Kiranya kalau korang rasa blackhead kat hidung korang tu tak hilang-hilang walau pakai apa produk sekalipun, most likely it's a SF, not a blackhead.

Aku pakai CosRx BHA Blackhead Power Liquid, containing 4% betaine salicylate

Friday, 20 October 2017

After 2 months of AHA use

Okay, selingan kepada travel entries ialah skincare entries muahaha.

Bulan Ogos yang lepas, aku bagitahu yang aku nak start pakai AHA.

Bulan September, aku TERRRbeli BHA pulak.

So far, aku baru pakai AHA dalam 2 bulan, dan BHA dalam sebulan. The results?

Like seriously, omg my skin gets so awesome and it super lovessss the acids.

Okay so let me break this down into details. In this entry, I will focus on AHA je dulu.

So, what is AHA?
- alpha hydroxy acids, sejenis kumpulan acid yang digunakan dalam low concentration untuk tujuan exfoliation
- jenis-jenis AHA: glycolic acid (paling common), lactic acid, mandelic acid
- AHA ni water-soluble & bantu exfoliate lapisan kulit paling atas, vs BHA yang oil-soluble dan akan exfoliate ke dalam pores
- sesuai untuk kulit kering since AHA tak mengeringkan kulit as compared to BHA

Why exfoliation is important?
- untuk bersihkan pores daripada impurities - sebum, habuk, sisa makeup, dll
- bila pores bersih, baru essence, serum, dan sebagainya boleh absorb ke dalam kulit dengan lagi pantas & bertindak dengan lebih berkesan
- increase skin turnover - kulit kita usually akan complete shedding cycle dia dalam masa ~28 hari. So bila kita exfoliate dengan kerap, kulit akan complete shedding cycle lebih cepat, so lapisan kulit paling atas ialah yang baru, bukannya dead cells yang dah lama terkumpul atas kulit

Skin turnover cycle. Gambar hasil carian Google.

Aku mula pakai AHA sebab
1) nak hilangkan PIH - post-inflammatory hyperpigmentation
2) nak ratakan warna kulit/brighten (bercahaya?) skin
3) nak kurangkan whiteheads

Aku pakai CosRx AHA Whitehead Power Liquid, containing 7% glycolic acid

Wednesday, 18 October 2017

Hong Kong #4 - Dimsum @ Islamic Centre

Episod terakhir siri Hong Kong/Macau. Last day ni kitorang aim nak makan dim sum je kat area Wan Chai, HK Island.

Area Wan Chai & Causeway Bay ni sesuai untuk stay kalau korang berhajat untuk makan local halal food setiap hari kat Hong Kong ni, dan ada banyak tempat shopping jugak. Tapi hotel kat area sini agak pricey. Makanan kat HK ni pun perlukan banyak $$$ *nanges*. Aku banyak refer mengenai halal food kat website Have Halal, Will Travel

Last day, kitorang terus check out dan tinggalkan luggage untuk jalan-jalan dulu memandangkan flight waktu maghrib.

Ni view kat luar lif hostel kitorang. Buluh untuk construction.

Tak tahu kenapa aku obsessed sangat dengan buluh ni hahaha. Aku bukannya arkitek, engineer, or orang construction okayyy.

Camni je dia tutup weh

Okay excuse me for my weird obsession with buluh as construction material, moving on now.

Kitorang jalan kaki relaks je sampai ke Space Museum HK. Pastu jalan di pesisir laut untuk tengok skyline Hong Kong waktu siang pulak.




Sunday, 15 October 2017

Macau Day Trip #2 - St Paul's Ruins & The Venetian

Okay sambung balik cerita di Macau. Bila skip menaip, mula laa malas nak sambung cerita hahaha.

Jalan keliling penuh kedai. Sampai hujung nampak laa view ni

Kalau pegi sini, tolong laa beli dan minum air ni. Ala-ala Chatime, Tealive kat Malaysia. Tapi nikmatnyaaaa sebab cuaca panas gileee.

St Paul's Ruins

Dulunya tempat ni bekas gereja Catholic. Ada muzium kat dalam ni, tapi masuk kena bayar. Kitorang decide untuk jalan-jalan kat luar je. Kat tepi Ruins ni ada taman, tapi kitorang tak rajin nak masuk.

Hang out kat tepi-tepi ni melayan kepenatan dan minum air. Tepi tangga ni rumah orang je weh

View of the other side. Ramai orang

Malas nak crop gambar plis